Bali, 2-3-2020

2 maart 2020 - Ubud, Indonesië

Na het ontbijt worden we om goed 8 uur opgehaald om naar de top van 1 van de 2 vulkanen te gaan.

We stappen het Suzuki busje in en rijden over "wegen" die meer van een fietspad weg hebben. Wat zijn er toch veel scooters, Suzuki busjes, en nog meer scooters met soms hele gezinnen erop maar ook ladders, balen rijst, 4 kratten met groente enz enz. Veel tuteren en veel passen en meten bij tegenliggers. Blij dat ik deze vakantie niet rij; nergens staan ook borden..

Tussen de 2 kraters zit een mooi  kratermeer met tilapias die door de lava blijkbaar 2 x zo groot worden dan normaal. We krijgen bij aankomst koffie, chocolade pannenkoeken en gebakken banaan; ontbijt was immers al een uur geleden 🤔

We ontmoeten onze gids Lucky die goed Engels spreekt, aardige vent. We worden iets verder afgezet om te starten met de mountainbike tour, wij zijn de hele groep. (Normaal zijn er in deze tijd Chinezen maar die zijn nu thuis aan het chinezen)

Al remmende zijn we het volgende tegengekomen:

zaaitafels met plantgoed voor lagere stukken, combiteelt sinaasappels met daaronder kool, veel rijstvelden in verschillende stadia met vernuftige irrigatiesystemen,  dorpjes, uiteraard ook weer tempels, veel bamboe etc. Bij de hele hoge bamboe  (15 meter +?)  een stop gemaakt waar verschillende soorten thee en koffie werden gemaakt van eigen koffie, thee, kruiden en knollen en ook cacao. We mochten 4 soorten thee en 7 soorten koffie en cacao proeven. We kregen alleen niet de koffie die gemaakt van de civetkat: deze wilde kat krijgt alleen de rijpe rode koffiebonen te eten en wanneer deze er aan de achterkant weer uitgingen werden ze schoongemaakt en 30 tot 40 minuten gebrand. Deze koffie was erg duur en dat niet in ons arrangement, heel-erg-jammerrr. We hebben ons kunnen beheersen en gaan toch voor de ginseng koffie.

Eenmaal terug onder aan de berg was het tijd voor de lunch waarna we weer terug zijn gereden met onze chauffeur. Lucky nog een 100.000 Rupia fooi gegeven, we hadden niet kleiner dus onderweg maar een ATM overvallen en 3.000.000 gepind, man wat een geld, Ik zit scheef op de stoel.

Net in het mooie zwembad geweest en naar de massage geweest. Die klimmen gewoon op je rug! (alles keurig hoor; Conny is getuige, lag een bedje verder). Na afloop een theetje met weer een warme gebakken banaan.

Na de massage olie af te hebben gedoucht gaan we richting avondeten, Ik denk dat ik de gebakken banaan maar over ga slaan...

Tot zover